The eye of the beholder

21 Nov

Laatst zat ik lekker met wat vriendinnen op het terras in Eindhoven onder het genot van een drankje en een sigaretje. Iedereen zit altijd dezelfde richting in te kijken, zodat we kunnen ‘blieken’ zoals we in Brabant zeggen. Het is één grote vleeskeuring als je langs het terras afloopt. Je voelt dat alle ogen op jou gericht zijn. Als ik zelf langs het terras afloop probeer ik heel zelfverzekerd over te komen, zodat mensen mij minder snel afkraken. Als je een onzekere uitstraling hebt, zien mensen dat meteen. Een easy target.

Waarom doen vrouwen eigenlijk alle andere vrouwen keuren, en vooral afkraken? Proberen wij onszelf nu echt beter te laten voelen door te zeggen dat iemand dik is, er niet uitziet, of ze uit te lachen door wat ze aan hebben. Helaas maak ik me hier ook schuldig aan. Ik denk dat het vaak wel een gedeelte van onzekerheid is, dat wij andere mensen proberen naar beneden te halen door onszelf beter te voelen. Maar als mensen een andere stijl hebben dan ons lachen wij ze daarvoor uit. Eigenlijk zouden we die vrouwen juist een compliment moeten geven. Respect dat sommige vrouwen zo anders durven te zijn. Ik probeer wel anders te zijn, maar wel binnen de grenzen van de grote meute.

Deze vrouwen die wij dan afkraken zijn de echte powervrouwen. Zij hebben blijkbaar iets waar wij jaloers op zijn zodat wij ze even naar beneden proberen te halen. Als we dit met zijn alles toch eens wat minder doen, dan voelt iedereen zich beter. Maar wie bepaald er wie mooi is en wie niet. Wanneer ben je anders dan anderen? Dit is allemaal een subjectief begrip.

”Beauty is in the eye of the beholder, so everyone is beautiful’.”

Geef een reactie

